חיפוש

בגרות בלשון שאלון ב - תרגול מסכם בהבנת הנקרא, בתחביר ובתורת הצורות

תרגול מקיף ומסכם בהבנת הנקרא, בתחביר ובתורת הצורות לבגרות בלשון ב' הכולל פתרונות מלאים ומפורטים - שאלות בהבנת הנקרא, ניתוח משפטים בעלי מבנה מעורב, ניתוח חלקי המשפט. חינם!

 

               כך תהפכו לקוסמים – תרגול שאלון ב

 

הנוסחה פשוטה מאוד: אמרו לאנשים המקורבים אליכם שאתם אוהבים אותם, וחכו לתגובתם  ** אין שום סיבה לשמור בפנים דברים כל-כך חשובים

 

פסקה א             מתי בפעם האחרונה אמרתם להורים שלכם שאתם אוהבים אותם? יש לנו נטייה טבעית להתייחס לקרובים לנו כאל מובן מאליו. למה צריך להתאמץ? הרי זה מובן מאליו שההורים שלנו ידאגו, מובן מאליו שהילדים שלי יהיו תלויים בי לפחות עד רשיון הנהיגה ומובן מאליו שאת הדודים ובניהם נפגוש באירועים משפחתיים. כל שנותר הוא להשקיע את רוב נחמדותנו וזמננו בחברים, ועוד יותר בהשארת רושם על בעלי פוטנציאל חדשים.

 

פסקה ב              השבוע נפטרה אִמו של אחד הילדים מכיתתו של בני בן ה- 12. חוויית האובדן הסבה את תשומת ליבו לשבריריות החיים ולהערכת מצב מחודשת. אחרי חיבוק עמוק עִמו צלצלתי לאימי זה 49 שנים וחצי, ופשוט אמרתי לה "אִמא, אני אוהבת אותך". האושר והשמחה מעברו השני של הקו לא הותירו ספק שזה הדבר אשר לו ייחלה אימי בסבלנות ובצנעה כל השנים שבהן מלאה בנאמנות את תפקידה.

 

פסקה ג              אני יודעת שיש בלבכם אלפי טענות כלפי הוריכם, ועוד רבבות האשמות על הנזקים הבלתי הפיכים שאתם סוחבים. אבל רק כדאי שתדעו: ההורים שלכם הם ההורים הכי טובים שהם יודעים להיות. יש בידיכם מפתח קסמים למלא את ליבם בשמחה וליצור קשר חם ואוהב. לא צריך לחכות, חס וחלילה, עד שהורה יהיה חולה, זקן ותשוש כדי להעניק לו מנדיבות לבכם. הרימו טלפון עכשיו לאִמא-לאבא-לאחים-לקרובים, ופשוט אִמרו להם: "מזמן לא אמרתי לך: 'אני אוהב אותך'. "

 

פסקה ד              הקסם שיקרה יגבר על החששות שלכם שיחשבו שנפלתם על הראש. מה פתאום "אני אוהב אותך" ככה סתם ללא סיבה? הסיבה היחידה היא שהיום הזה כבר לא יחזור.  זה תמיד הזמן לוותר על החשש ועל הפחד, ולהתחבר מרגע זה אל האלוהי שבכם.

 

1. נתחו את המילים הבאות לכל רכיבי הצורה שלהן:

תלויים [פסקה א]

הסבה [פסקה ב]

הותירו [פסקה ב]

ייחלה [פסקה ב]

תדעו [פסקה ג]

להיות [פסקה ג]

הרימו [פסקה ג]

לוותר [פסקה ד]

 

2. א. מה תפקיד הכיתוב המודגש המופיע מתחת לכותרת הראשית?      א. מבוא             ב. תקציר            ג. סיכום        ד. פתיחה

ב. מה מטרת השימוש בחלק זה? _______________________________________________________________

 

3. א. נסחו את עמדת הכותבת. ____________________________________________________________________

ב. הכותבת מביעה את עמדתה באמצעות אמצעים רטוריים לשכנוע. הביאו שתי דוגמות לכך.____________________________

ג. הביאו לכל אמצעי דוגמה מהטקסט:          הגזמה_____________

                                                            שאלה רטורית_____________

                                                            שימוש בלשון דיבור [סלנג]________

                                                            ציניות________________

 

4. א. לאיזה שדה סמנטי שייכות המילים הבאות: אושר, שמחה, חששות, נדיבות, חיבוק, קשר חם, אהבה____________

ב. מדוע משתמשת הכותבת במילים השייכות לשדה סמנטי זה? ______________________________________________

 

5. מה מטרת הפסקה הראשונה ביחס לשאר הפסקות בטקסט? _______________________________________________

 

6. א. בפסקה ג מופיע הסגר. העתיקו אותו. ________________

ב. מה מטרת השימוש בהסגר זה? _________________________________________________________________

 

7. מדוע הכותבת משתמשת במבנה חוזר של המילים "מובן מאליו"?___________________________________________

 

8. א. איזו מילת קישור מתאים להוסיף בתחילת פסקה ג? ____________

ב. איזה קשר לוגי מציינת מילה זו?______________

 

9. לפניכם משפט על-פי הכתוב בפסקה ד:     זה תמיד הזמן לוותר על החשש ועל הפחד, ועתה כדאי להתחבר אל האלוהי שבכם.

נתחו משפט זה ניתוח תחבירי מלא: מצאו נושא ונשוא, סווגו את המשפט ואת חלקיו, נתחו מילים מודגשות.

 

10. לפניכם משפט על-פי הכתוב בפסקה ב:   אחרי חיבוק עמוק עִמו צלצלתי לאימי, ופשוט אמרתי לה "אִמא, אני אוהבת אותך".

נתחו משפט זה ניתוח תחבירי מלא: מצאו נושא ונשוא, סווגו את המשפט ואת חלקיו, נתחו מילים מודגשות.

 

11. לפניכם משפט מפסקה ג:       לא צריך לחכות, חס וחלילה, עד שהורה יהיה חולה, זקן ותשוש כדי להעניק לו מנדיבות לבכם.

מהו סוג המשפט?                                    א. פשוט בעל חלק כולל               

ב. מורכב: עיקרי - פשוט, פסוקית זמן – כוללת.

                                                ג. מאוחה: איבר א – פשוט, איבר ב – כולל

                                                ד. מורכב: עיקרי – כולל, פסוקית זמן – כוללת.

                                                ה. מאוחה: איבר א- פשוט   איבר ב- פשוט     איבר ג- כולל

 

12. לפניכם משפט מפסקה ד:         הקסם שיקרה יגבר על החששות שלכם שיחשבו שנפלתם על הראש

מהי התחימה הנכונה של משפט זה?

 

א.         עיקרי   פס' לוואי המשך עיקרי__________________________________

                                                                        פס' לוואי__________________

                                                                                                פס' מושא______

הקסם    שיקרה   יגבר על החששות שלכם   שיחשבו                         שנפלתם על הראש.

 

פס' לוואי פשוטה, פס' לוואי מורכבת: עיקרי - סתמי, פס' מושא פשוטה

 

ב.         עיקרי__________________________________________________

                                                                        פס' מושא__________________

                                                                                                פס' מושא______

הקסם    שיקרה   יגבר על החששות שלכם   שיחשבו                         שנפלתם על הראש.

 

            פס' מושא מורכבת: עיקרי- פשוט, פס' מושא פשוטה

 

ג.          עיקרי   פס' לוואי המשך עיקרי__________________________________

                                                                        פס' לוואי__________________

                                                                                                פס' מושא______

הקסם    שיקרה   יגבר על החששות שלכם   שיחשבו                         שנפלתם על הראש.

           

            פס' לוואי פשוטה, פס' לוואי – סתמי, פס' מושא- פשוטה

 

ד.         עיקרי__________________________________________________

                                                                        פס' מושא__________________

                                                                                                פס' מושא______

הקסם    שיקרה   יגבר על החששות שלכם   שיחשבו                         שנפלתם על הראש.

 

            פס' מושא מורכבת: עיקרי- מורכב: פס' מושא – מורכבת: עיקרי – סתמי, פס' מושא – פשוטה

 

 

13. א. מה סוגה של הכותרת הראשית?   א. אינפורמטיבית [מוסרת מידע]         ב. פיקנטית         ג. מגמתית   ד. מסמנת [נייטרלית]

ב. מה מטרת השימוש בכותרת מסוג זה? ___________________________________________________________

משימה נעימה !


ת  ש  ו  ב  ו  ן

 

1.  נתחו את המילים הבאות לכל רכיבי הצורה שלהן:

המילה

שורש

זמן

גוף

בניין

גזרה

תלויים [פסקה א]

ת.ל.י/ה

הווה – בינוני

נסתרים

פעל [דגם פעול] - קל

נל"י/ה

הסבה [פסקה ב]

ס-ב-ב

עבר

נסתרת

הפעיל

ע"ע

הותירו [פסקה ב]

י/ו-ת-ר

עבר

נסתרים

הפעיל

נפ"י/ו

ייחלה [פסקה ב]

י-ח-ל

עבר

נסתרת

פיעל

נפ"י/ו

תדעו [פסקה ג]

י-ד-ע

עתיד

נוכחים

פעל – קל

נפ"י/ו

להיות [פסקה ג]

ה-י-ה

שם פועל

שם פועל

פעל – קל

מורכבים [ע"ו + נל"י/ה]

הרימו [פסקה ג]

ר-ו-מ

עבר

נסתרים

הפעיל

ע"ו

לוותר [פסקה ד]

ו-ת-ר

שם פועל

שם פועל

פיעל

נפי"ו

 

2. א. מה תפקיד הכיתוב המודגש המופיע מתחת לכותרת הראשית?      ב. תקציר           

ב. מה מטרת השימוש בחלק זה? מטרת השימוש בתקציר היא לתמצת את עיקרי התוכן של הכתבה באופן מגמתי, כלומר לסקרן ולמשוך את הקורא לקרוא את הכתבה.

           

3. א. נסחו את עמדת הכותבת. עמדת הכותבת: כדאי להביע במילים את אהבתנו כלפי הקרובים לנו [הורים, אחים] כבר עכשיו שכן אנו מתייחסים אליהם כמובן מאליו, וברגעים קשים אנו עלולים להצטער על כך שהחמצנו הזדמנות זו.

ב. הכותבת מביעה את עמדתה באמצעות אמצעים רטוריים לשכנוע. הביאו שתי דוגמות לכך.

פנייה בגוף שני – מתי אמרתם להורים שלכם..          יש בלבכם..על הוריכם.. אִמרו להם...          האלוהי שבכם...

כתיבה בגוף ראשון רבים – יש לנו נטייה...   ההורים שלנו...   נפגוש באירועים..                        רוב נחמדותנו וזמננו...

**שימו לב: האמצעים הרטוריים הללו – מטרתם לשכנע אותנו, להתקרב אלינו ולגרום לנו לפעול בהתאם. בשונה מהאמצעים הרטוריים האחרים, אמצעים אלו ממקדים אותנו בעמדת הכותבת.

 

ג. הביאו לכל אמצעי דוגמה מהטקסט:          הגזמה – אלפי טענות ועוד רבבות האשמות... נזקים בלתי הפיכים שאתם סוחבים

                                                            שאלה רטורית – מתי בפעם האחרונה...אוהבים אותם? למה צריך להתאמץ?

                                                            שימוש בלשון דיבור [סלנג] – יחשבו שנפלתם על הראש.. מה פתאום..בלי סיבה?

                                                            ציניות – כל שנותר הוא להשקיע...חדשים    ייחלה לו בסבלנות ובצנעה...

 

4. א. לאיזה שדה סמנטי שייכות המילים הבאות: אושר, שמחה, חששות, נדיבות, חיבוק, קשר חם, אהבה  רגשות / תחושות

ב. מדוע משתמשת הכותבת במילים השייכות לשדה סמנטי זה? הכותבת משתמשת במילים משדה סמנטי של רגשות ותחושות על מנת להעביר לנו הקוראים את המסר כי המילים "אני אוהב אותך" למקורבנו יגרמו להם ולנו לחוש את התחושות הטובות והנעימות הללו. באמצעות כך היא משכנעת אותנו כמה נכון וחשוב לעשות זאת כדי לתת למקורבנו ולקבל מהם את התגמול הטוב.

 

5. מה מטרת הפסקה הראשונה ביחס לשאר הפסקות בטקסט? מטרת הפסקה הראשונה היא להביא פתיח לנושא. הפתיח מציג מצב נתון על-ידי שאלות רטוריות אשר רלוונטיות לרבים מן הקוראים, ובכך ימשיכו הם לקרוא את הכתבה.

 

6. א. בפסקה ג מופיע הסגר. העתיקו אותו. חס וחלילה

ב. מה מטרת השימוש בהסגר זה? מטרת השימוש בהסגר זה היא להציג אמונה אישית של הכותבת, ובעזרתו להתקרב לקורא.

 

7. מדוע הכותבת משתמשת במבנה חוזר של המילים "מובן מאליו"? הכותבת משתמשת במבנה חוזר של המילים "מובן מאליו" על מנת ליצור ריתמוס [מקצב] אשר יעצים את המסר.

 

8. א. איזו מילת קישור מתאים להוסיף בתחילת פסקה ג? מילת הקישור היא אולם, אך.

ב. איזה קשר לוגי מציינת מילה זו? ניגוד

 

9. לפניכם משפט על-פי הכתוב בפסקה ד:     זה תמיד הזמן לוותר על החשש ועל הפחד, ועתה כדאי להתחבר אל האלוהי שבכם.

נתחו משפט זה ניתוח תחבירי מלא: מצאו נושא ונשוא, סווגו את המשפט ואת חלקיו, נתחו מילים מודגשות.

 

משפט מאוחה:    איבר א- זה...ועל הפחד – משפט בעל חלק כולל        הנושא: זה          הנשוא: הזמן

                        איבר ב- ועתה... שבכם – פשוט                              הנושא: להתחבר   הנשוא: כדאי    [דגם "אסור לעשן"]

מילים מודגשות:  על החשש – מושא כולל               עתה – ת' זמן                  שבכם - לוואי

 

 

10. לפניכם משפט על-פי הכתוב בפסקה ב:   אחרי חיבוק עמוק עִמו צלצלתי לאימי, ופשוט אמרתי לה "אִמא, אני אוהבת אותך".

נתחו משפט זה ניתוח תחבירי מלא: מצאו נושא ונשוא, סווגו את המשפט ואת חלקיו, נתחו מילים מודגשות.

 

משפט מאוחה:    איבר א – אחרי חיבוק...לאימי – פשוט                                נושא+ נשוא - צלצלתי

                        איבר ב – ופשוט... אותך – מורכב                                     

                                    עיקרי – ופשוט אמרתי לה – פשוט                         נושא+ נשוא - אמרתי

                                    פסוקית מושא – אמא, אני אוהבת אותך – פשוט        נושא- אני          נשוא – אוהבת

 

מילים מודגשות:  אחרי חיבוק עמוק – ת' זמן + לוואי                         אִמא – פנייה

 

11. לפניכם משפט מפסקה ג:       לא צריך לחכות, חס וחלילה, עד שהורה יהיה חולה, זקן ותשוש כדי להעניק לו מנדיבות לבכם.

מהו סוג המשפט?                                    ב. מורכב: עיקרי - פשוט, פסוקית זמן – כוללת.

                                                 

 

12. לפניכם משפט מפסקה ד:         הקסם שיקרה יגבר על החששות שלכם שיחשבו שנפלתם על הראש

מהי התחימה הנכונה של משפט זה?

 

א.         עיקרי   פס' לוואי המשך עיקרי__________________________________

                                                                        פס' לוואי__________________

                                                                                                פס' מושא______

הקסם    שיקרה   יגבר על החששות שלכם   שיחשבו                         שנפלתם על הראש.

 

פס' לוואי פשוטה, פס' לוואי מורכבת: עיקרי - סתמי, פס' מושא פשוטה

 

13. א. מה סוגה של הכותרת הראשית?   ב. פיקנטית

ב. מה מטרת השימוש בכותרת מסוג זה? מטרת השימוש בכותרת פיקנטית היא לשעשע ולמשוך את תשומת לב הקורא. כך יסתקרן הקורא לקרוא את הכתבה.

 

 אולי תרצה לקרוא גם 

לשון א' - חוקי שם המספר 

תחביר ושחבור - טיפים לבחינת בלשון

מושגי יסוד בהבנת הנקרא 

סיכומים נוספים לבגרות בלשון 

נכתב ע"י

 

לסיכום זה התפרסמו 0 תגובות

עליך להירשם/להתחבר כדי להזין תגובות.
הרשמה / התחברות

פורומים

  • בגרות במתמטיקה 804 - הפורום בחסות אנקורי

  • בגרות במתמטיקה 803 - הפורום בחסות אנקורי

  • בגרות במתמטיקה 802 - הפורום בחסות אנקורי

  • בגרות במתמטיקה 801 - הפורום בחסות אנקורי

  • בגרות במתמטיקה 007 - הפורום בחסות אנקורי

  • בגרות במתמטיקה 006 - הפורום בחסות אנקורי

  • בגרות במתמטיקה 005 - הפורום בחסות אנקורי

  • פורום בגרויות

  • בגרות במתמטיקה 001 - הפורום בחסות אנקורי

מי שקרא קרא גם: